Stor tilslutning til Temadag om ny kranføreruddannelse
2 nov

Stor tilslutning til Temadag om ny kranføreruddannelse

På kranforeningens temadag den 27. oktober fik de 45 deltagerne en fin status på de nye kranuddannelser. Der er taler om en klar forenkling af reglerne om certifikaterne og Jørgen Gregersen fra TUR gav et godt overblik over situationen. Men der er stadig mange udfordringer med den endelige tilrettelæggelse af uddannelserne og det bliver en stor opgave for skolerne, at få tilrettelagt uddannelserne så de møder de krav som kranfirmaerne efterspørger. Herunder skal skolerne vurdere hvor meget moderne materiel der skal rådes over og ikke mindst spørgsmålet: Skal vi have en mobilkran for at kunne give vore elever et mobilkrancertifikat eller kan vi nøjes med en lastbilkran, som er det eneste krav i AT’s nye bekendtgørelse.

Ud over status på de danske førercertifikater præsenterede direktøren for den internationale kranorganisation ESTA et oplæg til et internationalt kranførercertifikat – ECOL. Et spændende projekt med mange fordele, ikke mindst med et ekstra løft på sikkerheden med kranarbejdet.  Gennemførelsen har dog en lidt længere tidshorisont.

Jørgen Gregersens oplæg er vedlagt og nærmere oplysninger om ECOL kan fås på  www.ecol.esta.eu

Kommentarer (Ingen kommentarer )

Der endnu ingen kommentarer.

Velkommen til Dansk Kran Forening @ Dansk Kran Forening © Alle rettigheder forbeholdes.2018